12 marca 2019r. miałam przyjemność spotkać się z gronem pedagogicznym w Szkole Podstawowej im. J.Pawła II w Brusach. Zrobiliśmy szkolenie nt. "Profilaktyka samobójstw i zachowań autodestrukcyjnych dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym".
Często otrzymuję pytania co obejmuje ten temat. To przede wszystkim zależy od długości spotkania. Zagadnień jest sporo. Już tak mam, że staram się przekazać jak najwięcej informacji. Dlatego z reguły moje szkolenia są intensywne. Niektórzy mówią - wyczerpujące (mam nadzieję, że chodzi o potraktowanie tematu a nie uczestników 😉).
Korzystając z okazji zamieszczę taki zarys:
Często otrzymuję pytania co obejmuje ten temat. To przede wszystkim zależy od długości spotkania. Zagadnień jest sporo. Już tak mam, że staram się przekazać jak najwięcej informacji. Dlatego z reguły moje szkolenia są intensywne. Niektórzy mówią - wyczerpujące (mam nadzieję, że chodzi o potraktowanie tematu a nie uczestników 😉).
Korzystając z okazji zamieszczę taki zarys:
- definicja samobójstwa oraz sytuacja prawna w Polsce związana z tym zjawiskiem
- myśli i próby samobójcze
- przyczyny samobójstw w ujęciu szerokim i szczegółowym
- depresja jako choroba, którą trzeba leczyć (kryteria diagnozy, maski depresji, profilaktyka depresji, co widzi nauczyciel w szkole i jak powinien zareagować podejrzewając, że uczeń może zmagać się z tą chorobą)
- tempo życia, wirtualny świat, przemoc - jako możliwe czynniki determinujące
- czynniki ryzyka podjęcia zachowań samobójczych i autodestrukcyjnych występujące w rodzinie
- samookaleczanie (przyczyny, sposoby, profilaktyka)
- mity na temat samobójstwa
- sygnały ostrzegawcze wysyłane przez dzieci
- co może zrobić szkoła, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia prób i samobójstw
- profilaktyka samobójstw - o co zadbać
- interwencja szkoły w przypadku samobójczej śmierci ucznia
- do szkoły wraca uczeń po próbie samobójczej - jak pomóc.
Ponadto przekazuję dane statystyczne i wyniki badań dotyczące skali zjawiska samobójczych śmierci na świecie i w Polsce, depresji, skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci w Polsce oraz informacje dotyczące działania telefonów zaufania dla nauczycieli/dorosłych: 800 100 100 oraz dzieci i młodzieży: 116 111. Polecam literaturę i omawiam ważne kampanie społeczne oraz miejsca, gdzie można uzyskać potrzebne info i pomoc. Zawsze wyświetlam prezentację.
Każde szkolenie jest inne, ale zawsze gdy je przygotowuję, staram się, aby przekazywane wiadomości były użyteczne dla uczestników. Dlatego wiem do kogo jadę i po co. Szanuję ludzi i czas, który poświęcają na nasze spotkanie.
W Brusach mówiliśmy jeszcze o doświadczeniach związanych z ratowaniem ludzi, którzy chcieli popełnić samobójstwo. Chodziło o specyficzne sytuacje - kiedy jesteśmy z kimś w kontakcie internetowym i dowiadujemy się, albo mamy podejrzenie, że człowiek może odebrać sobie życie. Przywołane przykłady dowodziły, że powiadomienie służb ratowniczych zapobiegło tragedii. I nie była tu przeszkodą odległość, jaka dzieliła użytkowników internetu. Można uratować kogoś kto siedzi przed ekranem laptopa na drugim końcu Polski, albo dalej. I zawsze warto próbować.
Dziękuję Pani Dyrektor za zaproszenie, a wszystkim z którymi się spotkałam za udział i zaangażowanie. Wszystkiego dobrego!
zdjęcie murala w pobliżu szkoły, gdzie zaparkowałam
Komentarze
Prześlij komentarz