"Jak obudzić sens życia. Dobre praktyki w profilaktyce samobójstw dzieci i młodzieży" Warszawa 2018r.
12 października br. w Warszawie
wzięłam udział w konferencji "Jak obudzić sens życia. Dobre
praktyki w profilaktyce samobójstw dzieci i młodzieży", którą
zorganizowała Fundacja Zobacz JESTEM. Jej działaniem
zainteresowałam się w 2016 roku, kiedy wystartowała Ogólnopolska
Kampania Zobacz... ZNIKAM na rzecz zapobiegania samobójstwom wśród
dzieci i młodzieży. Wówczas zostałam Ambasadorem tej kampanii a
jej idee promuję w swoich działaniach profilaktycznych.
W czasie konferencji wysłuchałam
dziesięciu wykładów, co dla mnie ważne – w większości
wygłoszonych przez praktyków. Ludzie, którzy na co dzień zajmują
się problematyką samobójstw podczas wystąpień dzielili się
swoim doświadczeniem i wiedzą.
Jako pierwszy mówił Ryszard
Jabłoński, współzałożyciel Polskiego Towarzystwa
Suicydologicznego, który szukał odpowiedzi na pytanie "Co
skłania młodych ludzi do zachowań samobójczych"? W latach
2014-2016 prelegent prowadził szkolenia nt. zapobiegania
samobójstwom i okaleczeniom w ramach Rządowego programu Bezpieczna
i Przyjazna Szkoła. Szkolenia nie są kontynuowane, choć taka
potrzeba bez wątpienia istnieje. To wynika również z moich
doświadczeń.
Szczególnie zaciekawił mnie wykład
Klaudii Siwek, współautorki książki, o której pisałam tutaj. Temat
"Depresja u młodzieży – obraz i profilaktyka jako forma
zapobiegania samobójstwom" został przedstawiony bardzo
rzeczowo i szeroko. Mnie pozwolił usystematyzować wiadomości,
które już mam, ale też poszerzył moją wiedzę o zagadnienia
związane z funkcjonowaniem dziecka chorego na depresję w środowisku
szkolnym. Klaudia Siwek, psycholog i psychoterapeutka, która od
kilku lat jest zawodowo związana z Oddziałem Psychiatrii Dziecięcej
w Józefowie, dała w tym zakresie nauczycielom i pedagogom konkretne
wskazówki. A na co wszyscy powinniśmy zwracać uwagę w życiu
codziennym młodzieży? Między innymi na budowanie pozytywnych
relacji i przeciwdziałanie perfekcjonizmowi.
Tematem interwencji kryzysowej w
sytuacji zagrożenia życia zajęła się Karolina Robak, która
skoncentrowała się na stronie prawnej. Ewa Odachowska, psycholog,
pedagog i psychotraumatolog omawiała aspekty psychologiczne
interwencji kryzysowej w przypadku próby samobójczej.
Nie zabrakło informacji jak wesprzeć
środowisko rówieśnicze i rodzinę w obliczu śmierci samobójczej.
Mówiła o tym Renata Chronowska, prowadząca grupę wsparcia dla
osób, których bliscy popełnili samobójstwo oraz dla rodziców
dzieci, które się okaleczają czy podejmują próby odebrania sobie
życia. Zaś Małgorzata Łuba tłumaczyła, jak możemy wpierać
młodych ludzi po próbach samobójczych. Dowiedziałam się między
innymi, jak przygotować koleżanki i kolegów ucznia, który wraca
do szkoły po tym, jak próbował popełnić samobójstwo. I co
zrobić, aby pomóc w tej sytuacji i jemu i klasie. Cenne podpowiedzi
i rady.
Na temat kulturowych zagrożeń w
kontekście samobójstw mówiła Halszka Witkowska, pomysłodawczyni
tegorocznej kampanii społecznej "Życie warte jest rozmowy".
A jak tworzyć programy profilaktyczne
wyjaśniała Aleksandra Wzorek związana z Instytutem Edukacji
Pozytywnej.
Samobójstwa online – aspekty
kryminalistyczne i kryminologiczne to temat, który zreferował
prawnik Andrzej Gawliński. Zaciekawił mnie przede wszystkim ze
względu na nowe technologie, które leżą też w moim
zainteresowaniu. Okazuje się, że mamy już do czynienia ze
zjawiskiem Cybersuicydologii, bo w wirtualnym świecie problematyka
samobójstw znalazła swoją niszę. Mało o niej wiemy. Czasem w
ogóle nie jesteśmy świadomi, jak duże znaczenie odgrywa sieć w
przygotowaniu do samobójstwa, czy inspirowaniu do jego popełnienia.
Andrzej Gawliński, będąc online, właśnie to zjawisko bada, a
swoimi odkryciami zechciał się podzielić.
A co z samobójstwem mają wspólnego
Królik Bugs albo Tom i Jerry? Jak się okazuje sporo, co udowodnił
student i japonista Sebastian Różycki. Przede wszystkim jednak
zwrócił uwagę, że kreskówki dla dzieci to przestrzeń
lekceważona przez nas, dorosłych w kontekście impulsów
autodestrukcyjnych. Właśnie w filmach animowanych, między innymi
Disneya, bohaterowie próbują lub dokonują samobójstwa – to
takie śmieszne sceny strzelania sobie w łeb, rzucania się pod auto
czy wieszania na drzewie. Medium młodszym od filmu, ale mocniej
angażującym, bo interaktywnie - są gry. Ich potencjał przekazu
medialnego jest ogromny. Warto znać ten negatywny. Jednak w sensie
profilaktycznym mamy szansę wykorzystywać go pozytywnie, choćby
tworząc odpowiednie scenariusze gier. Sebastian Różycki dziękował
organizatorom za to, że zaprosili Jego – studenta, do wygłoszenia
wykładu. Ja – słuchacz uważam, że to był strzał w dziesiątkę,
a prelegentowi wróżę świetlaną przyszłość konferencyjną. Nie
dość, że ciekawie to jeszcze piękną polszczyzną.
Podsumowując, bardzo czekałam na to
wydarzenie. Mało jest możliwości dokształcania w problematyce
samobójstw, a szczególnie w tej formie. Jak pisałam wcześniej –
nie do przecenienia jest korzystanie z doświadczeń praktyków. Na
tym mi zależy i tego mi potrzeba w tym, co robię. Poza tym,
poznaję ludzi, o których potem mówię podczas szkoleń, powołując
się na wyniki badań, które prowadzą czy ich praktykę. To buduje zainteresowanie i zaufanie.
I poza wszystkim, dobrze jest spotkać
w jednym miejscu tyle osób, które, podobnie jak mnie, zajmuje temat
profilaktyki samobójstw. Które uważają, że jest ważny i warty
działania. Ja też nie mam co do tego wątpliwości. Bardzo lubię
to, co robię. Cieszę się z każdego kolejnego szkolenia, które
przygotowuję i prowadzę. Ale najczęściej działam w pojedynkę.
Ten tłum ludzi dodał mi energii. I wsparcia – a to każdemu jest
potrzebne :)
Była to pierwsza konferencja na temat
profilaktyki samobójstw, którą zorganizowała Fundacja Zobacz
JESTEM, ale mam nadzieję nie ostatnia. Szczerze zachęcam
organizatorów do kontynuowania tej inicjatywy. Dużo dobrego się
wydarzyło, i dużo dobrego pójdzie w świat, że taką metaforą na
koniec zasunę.
Pozdrawiam Organizatorów, Prelegentów
i Uczestników Konferencji. Do zobaczenia za rok?
Komentarze
Prześlij komentarz